top of page

Her har Margrethe fra Nøtterøy jobbet i 15 år: - Mange blir veldig rørt

Nesten hver dag gjennom sommeren og tidlig høst tar Margrethe Keyser turen fra Nøtterøy til Åsgårdstrand. Der venter folk i kø for å få slippe inn i et hus fra 1800-tallet.


Flere ganger daglig forteller Margrethe Keyser om Edvard Munch. Thea Wesmann og Thomas Gran-Henriksen har sommerhus i Åsgårdstrand og benyttet muligheten til et besøk i Munchs hus denne septemberdagen.
Flere ganger daglig forteller Margrethe Keyser om Edvard Munch. Thea Wesmann og Thomas Gran-Henriksen har sommerhus i Åsgårdstrand og benyttet muligheten til et besøk i Munchs hus denne septemberdagen.

Av Ralf Haga

(Øyene) Og det er ikke et hvilket som helst hus.

– Dette er det eneste intakte huset etter Edvard Munch, med gjenstandene hans bevart og utstilt. Det er unikt, og dette er faktisk verdens første Munch-museum, det ble åpnet i 1947, forteller Margrethe.

Hun bor på Duken, er kunsthistoriker og liker å spre kunsthistorie til gamle og unge. Det får hun muligheter til i rikt monn i Åsgårdstrand, hvor Norges mest kjente kunstner bodde i mange år.


Kjøpt for 900 kroner

– Munch kjøpte huset som 34-åring i 1898 for 900 kroner. Da hadde han nok solgt et bilde, for han hadde 547 kroner, resten lånte han, sier Margrethe.

Formidlingssesongen på den idylliske eiendommen i Åsgårdstrand nærmer seg slutten. Når Øyene er innom, er det bare et par personer som benytter seg av muligheten til en guidet runde i huset.

Gjennom sommeren er det imidlertid livligere.

– Det er ikke sjelden langt over hundre mennesker innom her i løpet av en dag, sier Live Lepperød, en annen nøttlending som guider om Munch i huset, i hagen og i gatene rundt.


Live Lepperød (til venstre) og Margrethe Keyser føler seg heldige som har Munchs gamle eiendom som arbeidssted. Foto: Ralf Haga
Live Lepperød (til venstre) og Margrethe Keyser føler seg heldige som har Munchs gamle eiendom som arbeidssted. Foto: Ralf Haga

Varm og eksentrisk

Live er bosatt i Tønsberg og har de siste to årene drevet med Munch-formidling.


– Munch var så mye forskjellig, både det vennlige, varme mennesket som lokalbefolkningen var veldig glad i og også den eksentriske slåsskjempen.


Våpen var heller ikke ukjent for kunstneren. Det er kulehull flere steder i huset i Munchs gate. En septemberdag i 1902 skal det ha gått av et vådeskudd, som førte til at Munch ble skadet i en hånd.

– Det er mange historier om Munch i Åsgårdstrand. Én av dem er at han skal ha fått en venn til å stille seg opp i hagen med en sigarett i munnen, og så skjøt han den ut av munnen på ham. Vi vet ikke om det stemmer, men det er mange spennende historier, sier Live.


Munch skal ha hatt det moro med våpen og blant annet ligget i senga og skutt hull i veggen. Foto: Ralf Haga
Munch skal ha hatt det moro med våpen og blant annet ligget i senga og skutt hull i veggen. Foto: Ralf Haga

– Folk har grått

«Skrik» og «Melankoli» er to av Munchs mest kjente bilder, og mange har kanskje en oppfatning av at han var dyster og trist.

– Han var jo det også, men han hadde så utrolig mange sider, blant annet masse humor og selvironi. Jeg vil gjerne gi folk et nyansert syn på Munch, sier Margrethe.


Hun har fått et sterkere forhold til Munch etter at hun begynte å jobbe for Vestfoldmuseene i Åsgårdstrand i 2006 og har jobbet her de fleste sommere siden.

– Jeg var glad i Munch fra før, men er blitt mer og mer glad i ham etter at jeg begynte her, nå er han viktig for meg, som for veldig mange andre. Mange blir veldig rørt når de kommer hit, det har vært folk her som har grått når de besøker huset.


Huset som Edvard Munch eide fra slutten av 1800-tallet til sin død i 1944, ligger idyllisk til ved sjøen. Gaten het Nygaardsgaten, men ble oppkalt etter Munch etter hans død. Foto: Ralf Haga
Huset som Edvard Munch eide fra slutten av 1800-tallet til sin død i 1944, ligger idyllisk til ved sjøen. Gaten het Nygaardsgaten, men ble oppkalt etter Munch etter hans død. Foto: Ralf Haga

– Aldri lei


Live og Margrethe ved Munchs stikkelsbærbusk. Foto: Ralf Haga
Live og Margrethe ved Munchs stikkelsbærbusk. Foto: Ralf Haga

Munchs seng, telefon, klær og medisiner er bare noe av det gjester kan se i Munchs hus, og også i hagen er det konkrete spor etter kunstneren.


Denne stikkelsesbærbusken skal være etter Munch, forteller formidlerne.

– Vi må jo stille det uunngåelige spørsmålet: Har dere selv Munch på veggene hjemme?

– Ja, et trykk har jeg, smiler Margrethe.

Live nikker enig.

– Ekte Munch er jo ikke mulig å ha, men jeg har trykk. Jeg blir aldri lei bildene hans.


Stue og soverom i ett. Foto: Ralf Haga
Stue og soverom i ett. Foto: Ralf Haga
Kjøkkenet. Foto: Ralf Haga
Kjøkkenet. Foto: Ralf Haga

Fredet


Munch var tidlig ute med å få seg telefon og skal ha vært veldig glad i bruke den. Ringte du 113, kunne du få en prat med ham. Foto: Ralf Haga
Munch var tidlig ute med å få seg telefon og skal ha vært veldig glad i bruke den. Ringte du 113, kunne du få en prat med ham. Foto: Ralf Haga

Edvard Munch døde i 1944. Etter hans død, kjøpte kommunen boligen av dødsboet etter kunstneren.


Eiendommen (og huset, som dateres tilbake til 1830) ble fredet av Riksantikvaren i 2013.


«Jeg har oppholdt meg noen dager i Åsgårdstrand, og hatt det så fredelig og godt. Den lille stuen min er så hyggelig. Jeg tenker at hvile ut i stillheten her nede, samt pensle litt på noen bilder», skal Munch selv ha sagt om sin idyll i sjøkanten.







Et av mange selvportretter i Munchmuseet. Foto: Ralf Haga
Et av mange selvportretter i Munchmuseet. Foto: Ralf Haga
Pikene på broen; et av Munchs kjente og kjære bilder med Åsgårdstrand-motiv som også er utstilt i Munchmuseet. Foto: Ralf Haga
Pikene på broen; et av Munchs kjente og kjære bilder med Åsgårdstrand-motiv som også er utstilt i Munchmuseet. Foto: Ralf Haga



 
 
 

Comments


bottom of page